På skoltid: Viljans triumf?

image

Gustaf Fridolin: Lärandet kräver att eleverna engagerar sig

Jag är helt förbluffad över att vi har en skolminister som kan uttala sig på det sättet och få sitta kvar på sin post!

Det jag kanske borde skriva för att få många likes och hålla mig inom ramarna för den rådande diskursen är något i stil med

Jag begriper inte hur man kan tänka sig någon annan infallsvinkel än den att ”Varför är skolan så dålig på att skapa motivation och väcka engagemang?”

Men jag tänker inte göra det, för det är så jävlar korkat! Jag har inte ord att beskriva hur förbannad jag är över att man fortsätter bedriva en skolpolitik som talar om elevernas brist på motivation och engagemang som den felande länken i lärandet och hindret på vägen mot goda resultat.

Jag har skämts så fruktansvärt mycket för jag trodde verkligen på mina lärare när som år efter år sa "Hon kan bara hon vill.", "Vi ska hjälpas åt för att skapa en skolmiljö där du trivs så att du kan lära dig." och andra tomma floskler. Jag trodde verkligen att det var mitt engagemang det var fel på, bara min motivation hade varit lite starkare, om bara jag kunde laga min viljeförmåga så skulle det bli för mig så som det var för alla andra. Jag kommer ihåg att jag blev tillslut skickad till skolpsykologen som förklarade för mig att jag hade svårt att lära mig läsa och skriva för "jag var arg på vuxenvärlden och det här var mitt sätt att hämnas".. men eftersom jag inte ville öppna mig för henne och berätta om min ilska så kunde hon och skolan inte hjälpa mig.

Idag vet jag av egen erfarenhet att det inte var något fel på vilja, motivation eller engagemang. Jag har förvärvat kunskap om att alla de tre spelar en viktig roll i kognitiva processer (till exempel vid inlärning) men också att det faktiskt väldigt sällan är brist på någondera som står i vägen när det inte fungerar. Att de tre främst spelar en viktig roll i att få oss att göra någonting som vi har lätt för, som vi kan, sådant vi redan klarar av. De får oss att titta igenom listan med engelska glosor en gång till vilket förstärker minnet av det vi redan har lärt oss. De får oss att välja den odubbade japanska serien så vi lär oss känna igen de fem vanligaste uttrycken. De får oss att gå vägen där det är långa trappor att bestiga istället för flacka uppförsbacken den där soliga torsdagen.

Problemet med den sedan länge rådande skolpolitiken i Sverige är antagandet att man kan ha engagemang och motivation som utgångspunkt när man försöker förstå vad som gått snett eller hur man borde göra för att det ska bli rätt. Det är en farlig och naiv syn på människan som individ och som grupp! Det kommer ofrånkomligt att leda till skam- och skuldbeläggning, det spelar ingen roll om du är liberal och fokuserar på individansvaret på individen eller om du är socialist och fokuserar på samhällsansvaret.

Kommentera